Аюрведа Лечение

Аюрведа Лечение

Лечение с Аюрведа – холистични методи за възстановяване на здравето

Най-ценното притежание на всеки човек е здравето. То е водещ фактор за пълноценен живот. Всеки от нас израства с определени представи предадени от неговите родители, обществени традиции и препоръки идващи от медицинската наука на запада. Известна като алопатична, понятие утвърдено от бащата на западната хомеопатия Самуел Ханеман през 1810 година.

Донякъде съвременните представи за здравето и патологичните изменения свързани с болестта са повлияни изцяло от медицинската наука на запада. В исторически план откриваме, че предшественик на нашата медицина преди доста хилядолетия е Аюрведа. Тя е известна с понятието холистична медицина, защото в основата и е заложено разбиране за връзката между физическо, емоционално и духовно състояние на всеки човек. Понятието идва от гръцката дума „holos“ – цялостен.

Следваща разбиранията на другата източна наука йога, тя смята, че най-важния фактор за лечение е откриването на причината за появата на симптомите описващи болестта. Според Аюрведа водещите нарушения могат да бъдат както във физическото, така и във психологичното състояние на пациента. Така тя се стреми да отстрани причината, за да излекува болестта по внимателен и щадящ начин, без да останат последици и предпоставки за повторно връщане на симптомите.

Лечебни билки в Аюрведа | Ayurveda Clinic Bansko

Аюрведа и класическата медицина

Ако направим паралел между класическата медицинска наука и Аюрведа, ще забележим сериозни различия в начина на въздействие. В западната наука тялото се дели на анатомични органи и системи свързани във физиологично отношение. Познати са ни разделението на специалисти като – кардиолози, ендокринолози, ортопеди, нефролози, невролози, педиатри и т.н, като всеки един от тях отговаря за нещо конкретно, често без да се съобрази напълно с намесата на предишен свой колега в процеса на лечение.

За разлика от това аюрведичният лекар е обучен и подготвен да следва осемте клона на Аюрведа – Кая чикитса ( обща медицина), Бала чикитса (педиатрия), Граха чикитса (психиатрия), Урдванга чикитса (болести в областта на главата и гърлото), Шаля чикитса (хирургия), Дамшрта чикитса (токсикология), Жара чикитса (гериатрия), Врушя чикитса ( репродуктивна медицина). С това той покрива почти всички аспекти на възможните здравословни нарушения.

Аюрведичната медицина се различава съществено от класическата западна медицина в основното си разбиране за живота и здравето. Още с формирането на човешкото тяло се формира основната представа за единството идващо от една клетка, продукт на оплождането сперматозоид – яйцеклетка. Тази единична клетка се дели на множество други, които в последствие се специализират и обособяват в тъкани, които формират органи и имат свои физиологични процеси. Но в началото е само от една единствена клетка, която се репликира многократно и е свързана дълбоко с всяка следваща по веригата.

Отвъд тази клетъчна структура на човешкото тяло в Аюрведа са заложени представите за пряка връзка с ума и наличието на понятието “ душа“.  Когато се появи болестно нарушение често то може да обхване и трите аспекта на човешкото същество.

Познати ни са диагнозите от класическата медицина на запада. Водещо е разбирането, че ако е поставена правилната диагноза, то и лечението ще е ефективно и правилно. Добре е да се има предвид, че в Аюрведа не се използват същите термини описвани в епикризата на пациента. Самото разбиране за болестта е друго. Главното правило е:

  1. Ако трите енергии Вата, Пита и Кафа са в балансирано състояние, то човек се радва на здраве.
  2. Когато същите три енергии са в дисбалансирано състояние започва болестното нарушение. Когато е въвлечена една от енергиите, здравето е леко променено. Участието на две енергии в дисбалансирано състояние, води до по-сериозни болестни промени. Наличието на дисбаланс в трите енергии се определя като тежка, дълга като период и трудна за лечение болест.

 

Какво е “лечение на болест” при аюрведа?

Можем да разберем, че понятието “ лечение на болест“ не е точно като твърдение, когато става дума за Аюрведа. По – точното твърдение би било балансиране на дисбалансираните енергии въвлечени в болестния процес.

В този аспект е добре да имаме, че всяка една от трите главни енергии има определени качества, които са:

Вата енергията се характеризира:

  • Рукша ( Rooksha) – сухота
  • Лагу (Laghu) – лекота
  • Шеета ( Sheeta) – студенина
  • Кара ( Khara) – грапавост
  • Сокшма ( Sookshma) – прецизност
  • Чала ( Chala) – динамичност

Пита енергията се характеризира:

  • Саснеа ( Sasneha) – лека масленост
  • Тикшна ( Teekshna) – проникваща дълбоко в тъканите
  • Ушна (Ushna) – горещина
  • Лагу ( Laghu) – лекота
  • Висрам ( Visram) – лоша миризма
  • Сара (Sara) – слаба подвижност
  • Драва (Drava) – течна

Кафа енергията се характеризира:

  • Снигдна ( Snighdna) – мазна
  • Шеета ( Sheeta) – студенина
  • Гуру ( Guru) – тежка
  • Манда ( Manda) – мека
  • Шлакшна ( Shlakshana) – гладка
  • Мрустна ( Mrustna) -желеподобна
  • Стира ( Sthira) – неподвижна и стабилна

Всяко едно и тези качества може да бъде намалено или повишено като изява и ще доведе до определени симптоми свързани с усещания характерни за една от трите енергии.

Ако условно разделим тялото на три части, за да става по-лесно за разбиране, можем да посочим три зони на по-изявено въздействие на тези енергии.

Зона 1 – от върха на главата до мислена линия до долната част на гръдния кош.

В нея се проявяват по- често качествата на енергията Кафа. Характерни са застойни процеси, отлагането на маслена, тежка и влажна подобна на слуз течност. Познати са ви настинките, грипни състояния, хрема, кашлица и т.н. Секретите, който излизат от тази част на тялото през устата и носа са типични при дисбаланс на енергията Кафа.

Зона 2 – от долната част на гръдния кош до линията минаваща през пъпа.

В нея се появяват повече качествата на енергията Пита. Характерно е усещането за парене, киселинност, дълбока коликообразна болезненост. Познати са ви нарушенията в храносмилането, тежестта в зоната на корема, чувството на глад ако е празна храносмилателната система. Нарушенията на храносмилането често са свързани с дисбаланс на енергията Пита.

Зона 3 – от линията минаваща през пъпа до основата на ходилата.

Свързана е с проявата на качествата на енергията Вата. Характерни болки в ставите, спазми на мускулите, изтръпване на крайниците, усещане за слабост или хипертонус.  Нарушения в двигателните функции на тялото са често свързани с дисбаланс на енергията Вата.

За да не се създаде грешно разбиране е важно да се знае, че трите енергии са навсякъде в тялото, но тяхното действие е по-изразено в описаните три зони. Съответно можем да разберем и наличието на патологични отклонения, които се определят като болест.

Пулсова диагностика в Аюрведа | Ayurveda Clinic Bansko

Диагностични резултати при Аюрведа

В лечебния аспект на Аюрведа не може да се каже, че се използва нашата диференциална диагностична номенклатура. При консултацията с аюрведичен лекар ще чуете най-вече думата Викрути (Vikruti) , което се интерпретира като дисбаланс на енергия.

Срещаме два варианта на дисбаланса – повишено състояние на енергията Вриди (Vriddhi)  или намаляване на енергия Кшая (Kshaya).

За да бъде разбрана природата на Викрути е важно да се има в предвид, че трите енергии са взаимно свързани и ако едната отива в посока Вриди, то друга ще отиде в посока Кшая.

Например ако имате натрупване на секрети в белите дробове ще имаме Кафа Вриди и Пита Кшая – увеличение на Кафа и намаляване на Пита. Например при повишена киселинност в стомаха ще имаме Пита Вриди и Кафа Кшая. За да намалим това състояние ще се наложи да намалим повишената Пита.

Разглеждайки болестния процес Сампрапти ( Samprapti) изолирано ще търсим повече аспекта на Вриди, натрупването на повече енергия в дадена зона.

Как обаче да разберем как се засяга от този дисбаланс тялото?

  • Дисбаланс на доша е болестно състояние
  • Дисбаланс на дату е болестно състояние
  • Дисбаланс на агни е болестно състояние

Наблюдават се  тези три аспекта на тялото – нарушеното състояние на енергията, проявлението на нивото на агни и дълбочината на засягане на дату.

Агни „Agni “ e понятие свързано със силата на храносмилането – разграждане на храната, и нейното метаболитно трансформиране към всички тъкани. Храносмилателната система е водещата част от тялото, която е свързана с приема на хранителните продукти и подготовката им за разграждане и последващо усвояване на вещества даващи енергия на организма да съществува. Често причината за нарушението на здравето се намира точно там, нарушени функции на агни.

Различават се няколко вида Агни, които са свързани с влияние на трите енергии:

  • Сама агни ( Sama agni ) – балансирано и силно храносмилане, което разгражда всичко без нарушения. Това е най-доброто състояние на функциониране на храносмилателната система

Когато се акумулира конкретна енергия във функциите на Агни се получават определени нарушения, които водят до формирането на токсини Ама (Ama).

  • Вишама Агни ( Vishama Agni ) – спецификата на това метаболитно състояние е свързана с натрупване на енергията Вата. Знаем, че храносмилателния процес изисква определена топлина, която е водещото качество. Вата с нейните качества на сухота, лекота, студенина и динамичност създава усилване или намаляване на тази топлина. Това създава усещане за непостоянство – храносмилането е понякога засилено, понякога отслабено.
  • Тикшна Агни ( Tikshna Agni) – намеса на повече енергия Пита върху силата на храносмилането. Качествата на горещина, лекота, острота подсилват агни, но в повишените си стойности ще доведат до забързани и усилени метаболитни процеси свързани с храносмилателната система. Храносмилането се забързва, усещането за глад се усилва. Храната преминава по-бързо през храносмилателния тракт с усещане за повишена киселинност.
  • Манда Агни ( Manda Agni) – когато повече енергия Кафа се натрупа в процеса на храносмилане се наблюдава забавяне на метаболитните процеси. Качествата на тежест, масленост, студенина, мекота срещу топлината на храносмилателния процес създават бавен и тромав процес на разграждане на храната. Усещането за глад рязко намалява и се появява нежелание за прием на хранителни продукти.

Спецификата на Агни – храносмилателния огън е изключително важна за определяне на метаболитното състояние на организма. Тази трансформираща сила на тялото е свързана с преноса на енергия към отделните тъкани, които изграждат тялото. Храната е свързана с формирането и поддържането на всички структури изграждащи организма.

Затова е от изключително значение да бъде открито това състояние на трансформация между отделните тъкани, което се определя като Дату ( Dhatu).

Налични са 7 тъканни нива на трансформация :

  1. Раса (Rasa) – трансформацията от хранителната каша към плазмата, лимфата, междуклетъчна течност. Водниста субстанция, която участва също и във формирането на кърмата и менструалната течност. Тази трансформираща зона е свързана с подхранването на тъканите. Водещ елемент е водата, плътността е повишена, качествата са течно, студено, влажно, меко, тежко, което определя раса дату като основна същност за поддържането на енергията Кафа
  2. Ракта (Rakta) – трансформацията на хранителната енергия от предишното ниво раса към формирането на кръвта. Самата дума ракта носи своето значение на оцветена,  червеникава. Тя създава горещина в областта на тялото и ума. Качества на ракта са сходни с тези на енергията Пита, което само по себе си означава, че тази трансформационна зона поддържа горещата същност на тялото.
  3. Мамса (Mamsa) – трансформация на хранителната енергия от ниво ракта към формирането на мускулната тъкан. Самата дума е със значение на плът, месо. Основно качество, което се формира е силата, допълнена от стабилност, плътност. Откриваме тук елемента земя и проникване на елемента огън. До голяма степен енергията Кафа и Пита имат водещо участие в тази зона.
  4. Меда( Medas) – трансформация на енергията от нивото на мамса към формирането на мастната тъкан. Значението на тази дума е именно мазнина. Своеобразно складиране на елементите вода и земя, тази телесна същност е свързана с омекотяване, овлажняване и предпазване от загуба на топлината на тялото. Тук отново забелязваме основните качества на енергията Кафа.
  5. Асти ( Asthi) – трансформация на енергията от нивото на Меда към формирането на костната тъкан. Думата се превежда точно като кост. Опорния апарат на тялото е отговорен за структурната твърдост. Затова и водещото качество е Дарана ( Dharana) – да поддържа тялото изправено. Силно влияние можем да видим тук на енергията Вата. Когато тя е повишена, ще забележим спад в качеството плътност. Когато Вата се понижи, Асти дату се повишава.
  6. Маджа (Majja) – трансформация на енергията от нивото на Асти навътре към костния мозък или нервна тъкан. Това е субстанцията, която изпълва кухината на костите. Ако се замислим, например очната тъкан, мозъка, също спада към Маджа дату. Основното качество е Порана ( Poorana) – да изпълва празнината на костите. Тук силно влияние има енергията Кафа.
  7. Шукра (Shukra) – есенцията на Маджа, която преминава в репродуктивната тъкан – половите клетки на мъжа и жената. Основното качество е Гарботпадана (Garbhotpadana) – възпроизводство на поколение. Тук също енергията Кафа има силно влияние.

Минавайки теоретично през трите аспекта на дисбаланса на енергията ( доша), агни и дату можем да проследим аспектите на Сама – баланса, Кшая – намалената доша и Вриди – повишената доша, които определят сериозността на заболяването.

Наби Пуранам терапия | Ayurveda Clinic Bansko

Какви болести лекува Аюрведа?

Можем да разделим болестите на два типа според древната наука на Индия:

  1. Садя (Sadhya) – които са лечими
    • Сука Садя (Sukha Sadhya) – лесно лечими
    • Кричра Садя (Krichra Sadhya) – трудно лечими
  2. Асадя (Asadhya) – които са нелечими
    • Япя (Yapya) – приемат се аюрведични лекарства докато пациента е жив
    • Анупакрама (Anupakrama) – болести, при които няма как да бъде помогнато, напълно нелечими.

Можем да се запознаем с класификацията на болестите, които Аюрведа лекува. Те са разделени на определени групи.

Саманя Вяди (Samanya Vyadhi)

Болести причинени от дисбаланс на една, две или трите енергии Вата- Пита- Кафа. В тази категория се включват и Аганту Вядис (Agantu Vyadhis) – болести причинени от външни фактори

  • 8 типа Удара рогас ( Udara rogas) – болести в коремната област
  • 8 типа Мутрагата ( Mutraghata) – болести със задръжка на урина
  • 8 типа Кшира дошас (Ksheera doshas) – нарушения на кърмата
  • 8 типа Вееря Викарас (Veerya Vikaras) – нарушения на семенната и репродуктивна течност
  • 7 типа Кушта ( Kushta) – кожни заболявания
  • 7 типа Прамеа Пидакас (Prameha Pidakas) – кожни проблеми следствие на диабет
  • 7 типа Висарпа (Visarpa) – болести свързани с ерезипел или херпес
  • 6 типа Атисара ( Atisara) – нарушение от типа на диарията
  • 6 типа Удаварта ( Udavarta) – нарушение поради задръжка на естествените нужди за уриниране и дефикация.
  • 5 типа Гулма (Gulma) – формиране на туморни процеси в коремната кухина
  • 5 типа Плеха (Pleeha) – процеси свързани с уголемен далак
  • 5 типа Каса (Kasa) –  болести с водещ симптом кашлица
  • 5 типа Сваса (Shwasa) – състояния свързани с диспнея и нарушено дишане
  • 5 типа Хикка (Hikka) – състояния свързани със симптома хълцане
  • 5 типа Тришна (Trishna) – нарушения свързани с повишено усещане за жажда
  • 5 типа Чарди (Chardi) – здравословни нарушения свързани с повръщане
  • 5 типа Аручи (Aruchi)  – проблеми свързани със загуба на апетит и вкус
  • 5 типа Широрога (Shiroroga) – здравословни нарушения свързани със симптома главоболие
  • 5 типа Рудрога (Hridroga) – болести на сърцето
  • 5 типа Пандурога (Panduroga) – различни видове анемия
  • 5 типа Унмада ( Unmada) – състояния свързани с налудничави представи
  • 4 типа Апасмара (Apasmara) – състояние свързани с епилепсия
  • 4 типа Нетра рога (Netra roga) – заболявания на очите
  • 4 типа Карна рога (Karna roga) – заболявания на ушите
  • 4 типа Пратишуая (Pratishyaya) – състояния свързани с настинка
  • 4 типа Мука рога (Mukha roga) – заболявания локализирани в устата
  • 4 типа Грани рога (Grahani Roga) – заболявания на дванадесетопръстника, нарушено усвояване на храната.
  • 4 типа Мада (Mada) – състояния свързани с интоксикация
  • 4 типа Мурча (Murcha) – нарушения свързани с припадане и загуба на съзнание
  • 4 типа Шоша (Shosha) – състояния свързани със бърза загуба на телесно тегло
  • 4 типа Напунската (Napunsakata) – нарушения свързани с импотентност
  • 3 типа Шота (Shotha) – здравословни нарушения свързани с отточност
  • 3 типа Киласа (Kilasa) – нарушения свързани със състоянието леукодерма (витилиго)
  • 3 типа Рактапита (Raktapitta) – състояния свързани с кръвотечение
  • 2 типа Джвара (Jwara)  – нарушения свързани с повишена телесна температура
  • 2 типа Врана (Vrana) – заболявания свързани с развитието на язви и появата на рани
  • 2 типа Аяма (Ayama) – нарушения свързани с позата на тялото
  • 2 типа Гридраси (Gridhrasi) – заболявания на ишиадикусовия нерв
  • 2 типа Камала (Kamala) – нарушения свързани с жълтеница
  • 2 типа Ама (Ama) – състояния свързани с незряло състояние на храносмилането
  • 2 типа Ватаракта (Vatarakta) – нарушения свързани с подагра
  • 2 типа Арша (Arsha) – нарушения свързани с появата на хемороиди
  • Урустамба (Urustambha) – състояние свързано със скованост на мускулите
  • Саняса (Sanyasa) – състояние сходно с кома или в следствие на синкоп
  • Махагада (Mahagada) – психични извращения
  • 20 типа Крими Рогас (Krimi Rogas) – интоксикация с паразити
  • 20 типа Прамеха (Prameha) – състояния свързани с уринарни нарушения и диабет
  • 20 типа Йони Вяпат (Yoni Vyapat) – заболявания ангажиращи влагалището.

Нанатмажа Вяди (Nanatmaja Vyadhi)

Болести причинени само от дисбаланс в една енергия:

  • Вата нанатмажа вядис (Vata Nanatmaja Vyadhis) болести причинени от дисбаланс само на енергията Вата. Те наброяват около 80 вида нарушения.
  • Пита нанатмажа вядис (Pitta Nanatmaja Vyadhis) – болести причинени от дисбаланс само на енергията Пита. Те представят около 40 вида нарушения.
  • Кафа нанатмажа вядис (Kapha Nanatmaja Vyadhis) – болести причинени от дисбаланс само на енергията Кафа. Наброяват около 20 типа здравни нарушения.

Аюрведа символ | Ayurveda Clinic Bansko

Типове болести

Прабава Беда (Prabhava Bheda) –  В основата е  възможността за лечение на заболяването

  • Саадя Вяди (Saadhya Vyadhi) – лечими болести;
  • Асадя Вяди (Asaadhya Vyadhi) – нелечими болести.

Бала Беда (Bala Bheda) – основана на силата на заболяването

  • Мруду Вяди (Mrudu Vyadhi) – заболявания с лека сила или слаби болести;
  • Даруна Вяди (Daaruna Vyadhi) –  заболявания с високо ниво на усложнения, тежко нарушение.

Адхиштана Беда (Adhishtana Bheda) – основана на конкретната зона от тялото, която е засегната

  • Мано Адхиштита Вяди (Mano Adhishtita Vyadhi)- Заболявания, засягащи ума или психични разстройства);
  • Шарира Адхиштита Вяди (Shareera Adhishtita Vyadhi) –  болести, засягащи тялото или физически заболявания.

Нимитта Беда (Nimitta Bheda) – въз основа на причината за заболяването

  • Сва – дату ваишамя нитта вяди (Swa-dhatu vaishamya nimitta vyadhi) – нарушение на поддържащите елементи на тялото – заболявания, причинени от дисбаланс на енергия, датус (dhatus) – тъкани , упадатус (upadhatus) – субтъкани;
    Нарушението може да бъде под формата на вридди (vriddhi) – патологично увеличение на тъкани или кшая (kshaya) – разпад на тъкани. Те също така се наричат Нижа Рогас (Nija Rogas) или Нижа Вядис (Nija Vyadhis);
  • Ааганту нимитта вяди (Aagantu nimitta vyadhi) – заболявания, причинени от външни фактори като травма и др.

Аашая Беда (Aashaya Bheda) – Въз основа на засегнатите вътрешни органи

  • Аамашая самутта вяди (Aamashaya samuttha vyadhi) – болести, произхождащи от стомаха и тънките черва;
  • Паквашая самутта вяди (Pakwashaya Samuttha vyadhi) – заболявания с произход от дебелото черво.

Шаля Беда (Shalya Bheda) – болести базирани на хирургическа класификация

  • Шастра садя (Shastra sadhya )- болести, лечими чрез хирургични процедури;
  • Сведади крия саадя (Swedadi kriya saadhya) – заболявания, които могат да се лекуват чрез обработка като се използва метод на обгаряне или с гореща пара.

Пракрута – Вайкрута Беда (Prakruta-Vaikruta Bheda) – Въз основа на сезонното влияние

  • Пракрута вяди (Prakruta Vyadhi)- Природни болести – Всяка от енергиите има сезон, в който се влошава и има тенденция да причини заболяване. Например, енергията Вата се влошава в сезон Варша риту (Varsha ritu) – лято и причинява болести през този сезон,енергията Пита се нарушава в Шарад Риту (Sharad Ritu) – есента и има тенденция да причинява болести иенергията Кафа се нарушава във Васанта Риту (Vasanta Ritu)- пролетния сезон и причинява заболявания.
    Ако енергията, която естествено се нарушава  през сезона си, също причинява болестта в същия сезон, тази болест или Вяди (Vyadhi) се нарича Пракрута вяди (Prakrutha Vyadhi), защото се появява в Пракрута кала (prakruta kala) на eнергията (сезон, в който конкретната енергия се повишава естествено).
  • Вайкрута вяди (Vaikruta Vyadhi)- неприродни болести- това е противоположно нарушения сравнено с Пракрута вяди. При него енергията, която естествено не се нарушава в определен сезон, причинява болест в този конкретен сезон, болестта ще се нарече Вайкрута вяди (Vaikrutha Vyadhi). Пример, Вата не се влошава в Шарад Риту – есента, което е сезон на влошаване на Пита. Но ако Вата предизвика болест в Шарад Риту, това заболяване ще се нарече Вайкрута вяди.

Анубандя – анубанда (Anubandhya – Anubandha) – въз основа на асоциация с причината:

  • Анубандя (Anubandhya)  или Сватантра вяди (Swatantra Vyadhi) – Тази болест, която се проявява от нейните причинни фактори (фактори, споменати в текстовете на аюрведа), се проявява чрез своите класически признаци и симптоми и се успокояват от леченията и лекарствата, посочени за него. Накратко, болест, която се проявява от самостоятелно, има своите определени признаци и симптоми и специфичните лечения, споменати за нейното лечение, се наричат Анубандя вяди (​​Anubandhya Vyadhi). Те попадат в категорията на първичните заболявания.

Пример: Нарушение Амлапита (Amlapitta) (хиперацидност, киселинни пептични заболявания) се проявява при въздействие на вредни фактори които повишават енергията Пита –  като консумация на храна, която е гореща, пикантна, кисела и др. То се проявява със симптоми като лошо храносмилане авипака(avipaka), усещане за повръщане утклеша (utklesha), кисело и горчиво поглъщане амла тикта удгаара(amla tikta udgaara), чувство на тежест в тялото гоувара (gourava) и т.н. За да се успокои Пита се използват облекчаващи фактори като храни, богати на сладки, горчиви и стипчиви  вкусове и др.

Така Амлапита е Анубандя или Свантантра вяди.

  • Анубанда вяди (Anubandha Vyadhi) или Паратантра вяди (Paratantra Vyadhi) – Болест, която е причинена от друго заболяване, се проявява с признаци и симптоми на друго заболяване и се повлява добре с лечение или лекарства, прилагани за друго заболяване, се нарича Паратантра или Анубанда вяди.

В съвременните дни може да се нарече вторично или свързано с друго заболяване. Това заболяване не се проявява самостоятелно, а се развива на фона на някаква друга болест (първично заболяване).

Поорважа вяди (Poorvaja Vyadhi)  и Пасчат Джаата Вяди (Paschat Jaata Vyadhi) (предупреждение и усложнения)

Тези 2 типа нарушения са видове свързани с Анубанда или Паратантра вяди:

  • Поорважа вяди (Poorvaja Vyadhi) – това е болестта, която е налице преди нейната анубанда вяди (anubandha vyadhi) проява. Тук вторичното заболяване се проявява от първичното заболяване. Първичното заболяване е причина за вторично заболяване. Тук основната болест се нарича Поороважа вяди (болест, която съществува на фона на вторичната). Поораважа вяди е Пурварупа (Purvarupa) – предупреждаващо нарушение за последващата поява на анубанда вяди – вторичната болест.
  • Пасчат Джаата Вяди (Paschat Jaata Vyadhi) – Това е болест, която се проявява като последица от Анубанда вяди (Anubandha Vyadhi) – вторичната болест. По този начин вторичното нарушение формира причината и Пурварупа (предупреждаващото нарушение ) на Пасчат Джаата Вяди, която също се нарича Упадрава (Upadrava) или усложнение от заболяването.

Въз основа на Карма (Karma) – делата на човека

  • Пратутпанна Кармажа (Pratyutpanna Karmaja) – Болести, възникващи поради деянията или греховете, извършени при настоящото раждане;
  • Поорвакармажа вяди (Poorvakarmaja Vyadhi) – Болест, възникваща поради деянията или греховете, извършени в предишни  прераждания.

Сука Садя (Sukha Sadhya) и Кричра Садя (Krichchra Sadhya) – въз основа на прогнозата

  • Сука Садя вяди (Sukha Sadhya Vyadhi) –  лесно лечими болести;
  • Кричра Садя вяди (Krichchra Sadhya Vyadhi) – трудно лечими заболявания.

Япя (Yapya) и Анупакрама (Anupakrama)

  • Япя вяди (Yapya Vyadhi) – Болестите, които могат да се лекуват или поддържат. По принцип тези заболявания са асадя (asadhya) или нелечими, но пациентът остава жив благодарение на практикуването на здравословни диетични режими и специален начин на живот;
  • Анупакрама (Anupakrama) или (Pratyakhyeya) – Болестите, които не могат да бъдат излекувани или невъзможни за лечение. Болестите, които не могат да бъдат излекувани от каквото и да е лечение или медикаменти, в които сетивните органи са загубили силата си на възприемане и са станали слаби, пациентът е станал слаб и изтощен и в който се проявяват аришта лакшани (arishta lakshanas) – признаци на предстояща смърт.

3 вида заболявания:

Аадятмика (Aadhyatmika), Аадидаивика (Aadidaivika) и Адибоутика вяди (Adibhoutika Vyadhis).

Аадятмика вядис (Aadhyatmika Vyadhis)

В този контекст означава, че тялото е свързано с ума. Болестите, проявяващи се в нивата на тялото и ума. Психосоматични заболявания попадат в тази категория. Болестите, настъпили поради дисбалансирани енергии (както физически, така и психически) влизат в тази обединяваща категория и в нея влизат 3 типа:

  1. Адибала – правритта вядис (Adibala-pravritta vyadhis)Болестите, които са причинени от заболеваемостта на сперматозоидите и яйцеклетката или се наричат. Наследствени заболявания попадат в тази категория и са наследени от родителите.
    • Има и 2 подтипа. Те са:
      1. Матружа вядис (Matruja Vyadhis) – болести, идващи от заболеваемостта в яйцеклетката, наследена от майката (заболявания по майчина линия)
      2. Питружа вядис (Pitruja Vyadhis) – болести, идващи от заболеваемост в спермата, наследена от баща (заболявания по бащина линия).
    • Примери за Адибала правритта (Aadibala pravritta)  заболявания са – Арша (Arsha) –  хемороиди, Кушта (Kushta) – кожни заболявания, Раджаякшма (Rajayakshma) – туберкулоза, Мадумеха (Madhumeha) – диабет, Швитра (Shwitra) – леукодерма или витилиго и Апасмара (Apasmara) – разстройства на паметта, епилепсия.
    • Другите заболявания, които могат да бъдат включени в Adibala Pravritta са рак, липома, хемофилия, хемикрания или мигрена, екзема, астма, аутизъм, подагра, остеогенезис имперфекта, свързани с тъканна несъвместимост, сенна хрема, Хорея на Хънтигтън, хистерия, късогледство, цветна слепота, катаракта, високо кръвно налягане, затлъстяване, хормонални нарушения, пептични язви, цепнатини по небцето, цепнатини по устните и др.
  2. Джанмабала правитта вядис (Janmabala Pravritta Vyadhis) – Болестите, които се появяват в детето поради неправилното хранене и начин на живот, следвани от майката по време на бременността  и етапите на развитие на плода.Пример за заболявания на Janmabala pravritta са куцане, слепота, глухота, забавено умствено развитие, заекване, нанизъм или забавено развитие на ръста и т.н.
    • Тези заболявания се проявяват по два начина:
      1. Неправилно развити или необичайно развити деца – тези деца могат да имат повече органи, повече или по-малко пръсти, затлъстяване, неправилно или недостатъчно развити органи, разкъсване на устните и небцето, липса на анален отвор, деформации по отношение формата и структурата на частите на тялото и органите, положението на сърцето повече в дясно, местоположението на черния дроб по наляво и т.н.
      2. Болести, проявяващи се поради инфекции, настъпващи в майката, например, сифилис, тиф и т.н.Болестите, настъпващи при новороденото по време на раждането, като родови травми, инфекции и т.н.
    • Джанмабала правитта вядис (Janmabala Pravritta Vyadhis) има 2 подтипа болести:
      1. Раса крита (Rasa krita) – Когато майката, която се храни с някакъв специфичен вкус или храна в излишък, тези навици могат да причиняват някои заболявания на детето. Тези заболявания се наричат Раса крита вядис (Rasa krita vyadhis).
      2. Например, прекомерната консумация само на сладки на вкус храни ще причини болести като prameha – диабет, mookata – забавено умствено развитие или sthoolata – затлъстяване. Прекомерната консумация на солен вкус причинява vali – бръчки на кожата, palita – преждевременно посивяване на косата, khalitya – преждевременно оплешивяване и т.н.
    • По същият начин прекомерната консумация на храни, богати на кисел вкус, ще причини raktapitta – различни кръвотечения, netra roga – очни заболявания, twak rogas – кожни заболявания и т.н.
    • Прекомерната консумация на пикантни на вкус храни ще предизвика shukralpata – по-малко производство на сперма, snatana haani – спонтанен аборт, смърт на плода в утробата
    • По-голяма консумация на горчив вкус води до заболявания като shosha – дистрофични болести от недохранване, сухота на тялото, nirbalata – загуба на сила, слабост и т.н.
    • Излишният прием на стипчив вкус ще причини karshya – поднормено тегло,  aanaaha – метеоризъм и udavarta- нарушена посока на енергията апана и т.н.
    • Прекомерната консумация на Madhya – алкохолни напитки ще предизвика trishna – жажда, smriti nasha – загуба на памет, unmada – лудост и т.н.
  3. Даурида Апачара крита (Dauhrida Apachara krita) – Майката с дете в утробата си се нарича Даурида или „тази с две сърца“. Когато сърцето на детето се проявява и става функционално в утробата на майката, желанията на детето се проявяват чрез майката. Аюрведа настоява да изпълни всички искания, поставени от майката в периода „Дауридая“. Ако тези желания не бъдат удовлетворени, ще се проявят под формата на физически или психически разстройства в детето. Тези заболявания, причинени на детето поради неизпълнението на желанията на майката по време на бременност, се наричат ​​Даурида Апачара Крита вядис (Dauhrida Apachara Krita Vyadhis).

Ади Давика вядис (Adhi Daivika Vyadhis)

  1. Кала бала правритта (Kala bala pravritta) – Болестите, които се проявяват поради необичайни вариации в студа, топлината и дъждовете, настъпващи през 4-те сезона, за Индия 6-те сезона, се наричат кала бала правритта вядис (​​kala bala pravritta vyadhis)  (заболявания, причинени от силата на сезоните). Биват 2 вида:
    1. Вяпанна риту крута (Vyapanna ritu kruta) –  нарушения причинени от необичайни сезонни колебания. Те са от 18 вида вариации. По принцип сезоните в Индия са 6 на брой. Те са Шишира (Shishira) – края на зимата, Васанта (Vasanta) – пролетта, Гришма (Grishma) –  лятото, Варша (Varsha) – мусон, Шарад (Sharad) – есента и Хеманта (Hemanta) – ранна зима. Във всеки сезон се наблюдават ненормални вариации на климатичните промени в 3 форми:
      1. Айога (Ayoga) или Хеена йога (heena yoga) – спадове в околната температура – Пример за по-малко топлина или липса на топлина в Grishma – летния сезон.
      2. Атийога (Atiyoga прекомерна повишаване на околната температура – Пример, тежка и необичайна топлина в Grishma – летен сезон.
      3. Мития йога (Mithya yoga) – рязка или необичайна промяна на околната температура – Пример, липса на топлина и силни дъждове по време на Grishma – летен сезон или промяна на температурата с дъждове и студ през летния сезон.
        • Тези 3 вида промени, т.е. айога, атийога и мития йога, са приложими за всички 6 сезона. По този начин се формират 18 вида сезонни вариации:
          1. Авяпанна риту крута (Avyapanna ritu kruta) – болестите, причинени поради дисбаланса на енергиите, които естествено се случват в отделните сезони. Не е свързан със сезонни вариации, но самият нормален сезон ще окаже влияние върху енергиите Вата, Пита и Кафа, предизвиквайки или тяхното увеличение, или намаляване, което, когато не се балансира чрез прилагане на подходяща диета и начин на живот, лечения и лекарства ще доведат до проява на заболявания.Всяка енергия се нарушава по-специално през сезона, предназначен за нейното дисбалансиране.
          2. Вата се натрупва в Grishma – лятото и се дисбалансира във Varsha Ritu- сезон на мусоните. Питта се натрупва в Varsha Ritu- сезон на мусоните  и се дисбалансира в Sharad ritu – есенния сезон.
          3. Кафа се натрупва в Shishira – в края на зимата и се дисбалансира в Vasanta ritu- пролетен сезон.
        • Тези сезони на натрупване и дисбалансиране на енергиите са отговорни за нарушението им. Това е съвсем естествено за всички, като правило. Ако сезонният режим се спазва стриктно и дисциплина в начина на живот, тези нарушения не прогресират, за да причинят заболяване и се успокояват естествено през следващия сезон.
  2. Даивабала правитта (Daivabala pravritta) – Болести причинени от гняв, проклятия, неправилни духовни практики навреждащи на другите, инфекции, заразни болести, замърсена околна среда. Даивабала правитта вядис (Daivabala Pravritta vyadhis) са 2 вида:
    1. Видхут Ашанее крита (Vidhyut Ashanee krita) – болести и / или травми, причинени от природни бедствия, като светкавици, гръмотевични бури, падане на астероиди и комети и др.
    2. Пишаачаади крита (Pishaachaadi krita) – Болести, причинени от pishacha – зловещи свръхестествени сили като призраци, духове, демони и т.н.Тези заболявания също се класифицират в 2 типа:
      1. Самсаргажа (Samsargaja) – Заболявания, причинени от присъствието на хора, които придават на нас проклятие. Също така и ако в нашата близост или чрез пряк контакт с хората, които страдат от  заразни болести
      2. Аакасмика (Aakasmika) – Болестите, чиито причини не са известни и които внезапно се проявяват.
  3. Свабаава бала правритта (Swabhaava bala pravritta) – Те са естествени прояви на тялото, които се виждат ежедневно. Но тъй като те също ни притесняват за кратка продължителност от време, докато бъдат отстранени, те могат да бъдат наречени болести.
    • Смъртта се среща и естествено (когато се случва естествено) и също така е swabhava praritta, проявяваща се благодарение на нейната природа. Swabhava bala pravritta означава болестите, които естествено се проявяват.
    • Пример, глад, жажда, сън, смърт и т.н. възникват поради естеството на тялото и се наричат ​​Swabhava bala Pravritta.
    • Биват 2 вида:
      1. Каала Крита (Kaala Krita)- нарушения, които се случват в подходящо време се наричат ​​Kала крита вядис (Кааlа Krita Vyadhis). Пример: чувство на глад, когато е време да приемаме храна, да спим, когато е време за сън, да стареем, когато преминем 70-годишна възраст, смърт, когато дойде времето на смъртта (когато сме преминали 100 години от живота си) и т.н. възникват поради ефекта и влиянието на фактора време. Всички тези заболявания се появяват, когато те трябва да се появят, в подходящо време, предвидено за тях. Те се наричат ​​също така Париракшана крита вядис (Parirakshana Krita Vyadhis). Тези заболявания се появяват поради правилното поддържане на себе си, като правилно спазват правилата и принципите на систематичния начин на живот и хранене.
      2. Акаала Крита (Akaala Krita) – нарушения,които се появяват в неправилно време, т.е. преждевременно появяване, се наричат Акаала Крита вядис (​​Akaala Krita Vyadhis). Те се дължат на нашата небрежност и неправилно поддържане на себе си, когато следваме неправилен начин на живот и хранителни практики.

Аади боутика вядис (Aadhi bhoutika Vyadhis)

Представлява един вид нарушение, което се нарича се Сангаата Бала Правритта вяди (Sanghaata Bala Pravritta Vyadhi). Тези заболявания се дължат на елементи от природата.

Обикновено те са Aagantu rogas – заболявания, които се случват поради наранявания и т.н. Причини: Слабият човек се бие или се бори със силен човек, травма, атака, физическо нараняване и т.н.

Sanghata Bala Pravritta Vyadhis са от 2 вида:

  1. Шастра крита вядис (Shastra krita vyadhis) – болестите, причинени от оръжия или инструменти. Примерно нараняване или атака с пръчка, дърво, стрела, меч, камъни, оръжия и др
  2. Вяла крита вядис (Vyala krita vyadhis) – болестите, причинени от атака на животни. Травмите, причинени от ухапване (зъб), драскотини (нокти), убождане (рога), отравяне (отрова), засегнати от животните – Вяла (Vyala).

Nija, Aagantuja и Maanasa Vyadhis:

  • Нижа вяди (Nija Vyadhi) – Тези заболявания са причинени от нарушени енергии с физическо проявление.

Пример:

  • Vataja Jwara – треска, причинена от дисбалансирана Вата енергия
  • Pittaja Jwara – треска, причинена от дисбалансирана Пита енергия
  • Kaphaja Jwara – треска, причинена от нарушена Кафа енергия
  • Аагантужа вяди (Aagantuja Vyadhi) – Тези заболявания са причинени от микроорганизми, отровен въздух, замърсена вода, пожар, травма и т.н. външни причини.
  • Маанаса вяди (Maanasa Vyadhi) – Тези заболявания се причиняват от нарушени енергии на психическо и умствено ниво. Това се случва, когато човек не се получи това, което му харесва, когато някой получава това, което не искат и т.н.

Класификацията е изключително голяма и обхваща всички известни причини за появата на здравословни нарушения, дискомфорт или появата на болестен процес в лека или тежка степен.

Диагностика и лечение с Аюрведа | Ayurveda Clinic Bansko

Кои и какви са методите за лечение според Аюрведичната медицина?

Изключително е важно да бъде разбрано от читателите, че водещ е опита на аюрведичният лекар да балансира нарушените аспекти в действието на трите енергии – Вата, Пита или Кафа.

Водещата линия на лечение е в две посоки:

  1. Шодана (shodhana) – принцип на отнемане
  2. Шамана (shamana) – за балансиране на нарушените енергии

Линията на Шодана

Тя се състои от лекарствени средства, субстанции или терапии, които извеждат определена енергия от тялото или от отделни негови части например:

  • Удхарва баг хара ( Udharva bhag hara) – извеждане от горната част на тялото, от главата до зоната на долната част на гръдния кош. Например тук водеща функция има дихателната система. Аюрведа използва методи като например:
    • предизвикано повръщане –  вамана (vamana);
    • задържане на лечебно олио в областта на главата – широ васти (shiro vasti).
  • Прочистване на черепните кухини на главата и шийната зона, чрез изливане на лечебно олио в носа  – нася (nasya).
  • Aдобагара (Adhobhaghara) – областта от долната част на гръдния кош надолу.
    • Предизвикано слабително действие – виречан (virechan);
    • Очистване на зоната на дебелото черво с клизма – васти (vasti).
  • Убхаято баг хара (Ubhayato bhag hara) – отнемане на енергии от горна и долна част на тялото едновременно.

Така се появяват три възможности за отнемане на Вата, Пита или Кафа от тялото:

  1. Вата – васти или клизмена терапия
  2. Пита – виречана или предизвикано слабително действие
  3. Кафа – вамана или предизвикано повръщане.

Шодана чикитса следва три етапа на въздействие:

  1. Пурва Карма ( Purva Karma) – подготовка на тялото за очистване. Включва методите Снехана (Snehana) – вътрешно и външно омасляване на тялото и Сведана (Svedana) – топлинни терапии, при които се предизвиква затопляне и изпотяване на тялото.
  2. Панча Карма ( Pancha Karma) – водещите пет отнемащи (очистващи) терапии – вамана, виречана, васти, нася и рактамокшан
  3. Пасчат Карма (Paschat Karma) – терапии и продукти за възстановяване след проведена Панчакарма.

Линията на Шамана

Те свързана с балансиране на нарушеното действие на отделните енергии. С тази методика се цели подобряване на действието на агни и храносмилателната система. Прилагат се лекарствени продукти, които действат като подсилващи за храносмилането и апетита, контролиращи повишения глад и жажда, различни упражнения, слънчеви бани или стоене на чист въздух и т.н. Шамана често се препоръчва за периодите с ниска климатична температура, като зимата например. През този сезон хора, които имат слабост на телесната физиология, с наличие на болести, задръжка на вода, затлъстяване, повишена акумулация на токсини,  често получават препоръка за този тип въздействие.

Шамана може да бъде приложена:

  • Бая самшамана (Bahya samshamana) – външно въздействие с билкови прахове, поливане с лечебни смеси, терапии с лечебно билково олио – обливане, намазване. Могат също така да се приложат гаргара, жабурене с лечебно олио.
  • Аабянтара самшамана (Aabhyantara samshamana) – вътрешно въздействие за тялото с лечебни продукти, които да разграждат токсини, мастни депа, афродиаци, засилващи имунитета, детоксикиращи тялото при поразяване с отрови

Шамана има различни методи:

  • Диипан (Deepan) –  буквално означава осветляване. Тук това означава подсилване на агни (храносмилателния огън), за да се създаде апетит. Deepan включва предписване на лечебно билково Гий, прием на пикантна и богата на мазнини храна, за да понижите влошената енергия или да увеличите отслабената енергия, за да постигнете балансирано състояние.
  • Пачан (Pachan) –  включва методите за смилане на токсични отпадъци, наречени ама. Има различни билкови комбинации, които помагат при усвояването на неразградени токсини.
  • Кшуда нигра (Kshuda Nigrah) – буквално означава убиване на апетит. Това е техника на гладуване. Общо селективно гладуване се предписва на пациента за балансиране на енергия в тялото. За да избегнете конкретна натрупваща се енергия (например вата), избягвайте храната или начина на живот, които повишават тази енергия. Аюрведичният принцип зад Кшуда нигра се използва като средство за възстановяване на баланса на Тридоша. Това е особено полезно за заболявания, свързани с храносмилателния тракт.
  • Тришна Нигра (Thrisha Nigrah) – буквално означава убиване на жажда. Това е метод за лечение на проблеми със задържането на водата на тялото. Ама натрупани в бъбречната и пикочната система се усвояват по този начин.
  • Виям (Vyayam) – означава физическо упражнение. Специфични режими на Виям се предписват за нарушения като затлъстяване, храносмилателни проблеми, диабет и др. Понякога се комбинират с лекарства за оптимални резултати, но най-вече без лекарства.
  • Атап Севан (Atap Sevan) – топлинно въздействие. Включва слънчеви бани за кожни заболявания, ревматизъм или състояния, свързани с артрит. Това лечение успокоява енергията Вата.
  • Марут Севан (Marut Sevan) – въздействие с въздух. Терапията включва прилагане на чист въздух, най-вече за лечение на астма, свързани с туберкулозата заболявания. Според Аюрведа дишането на въздуха е прана или живот. Това е метод за подобряване на живота в тялото.Шамана терапия е за всички, които нямат възможности и / или време да преминат през терапията със Шодана (panchakarma). Хората с такива състояния като туберкулоза никога не могат да приемат shodan chikitsa, тъй като тялото им няма да може да се справи с терапевтичните мерки.

Процедура „Такрадара“ | Ayurveda Clinic Bansko

Има определен алгоритъм, по който аюрведичния лекар би следвал ако пациент го посети

  1. Провеждане на индивидуална консултация с пациента.
  2. Определяне на Пракрути ( доминиращата енергия по рождение) и доша ( дисбаланса в енергийното състояние).
  3. Препоръки за промяна в начина на живот, за да бъде намален и коригиран дисбаланса на енергиите водещ до здравословното нарушение – хранителен и двигателен режим, специфични предписания с индивидуална насоченост
  4. Предписване на аюрведични лечебни билкови продукти.
  5. Назначаване на аюрведични терапии или препоръка за подлагане на въздействие с Панчакарма процедури.

 

Периоди за прилагане на аюрведичното въздействие

Минималното въздействие е в рамките на три месеца до неограничена продължителност. Прочитайки внимателно класификацията на болестите има състояния с живото поддържащо въздействие, които налагат ежедневен прием на аюрведични лечебни билкови продукти, за да се облекчи нарушеното здравно състояние.

Водещо е индивидуалното аюрведично въздействие и периода зависи двустранно – компетентността на аюрведичният лекар, професионализма на аюрведичния терапевт и стриктното постоянство на пациента да следва назначеното лечение, без да го модифицира по свое желание или без знанието на специалистите.

Какви аюрведични продукти се приемат при лечебното въздействие?

Използват се различни аюрведа продукти, които се приготвят от билки, метали или минерали, както и комбинация от трите.

Те са два типа:

  1. Традиционни аюрведични лекарства – произведени по рецепти описани в свещените книги на Аюрведа
  2. Проприативни аюрведични лекарства – патентовани формули, които се базират на опита на самия производител, те не са произведени по традиционните аюрведични рецепти.

Типове традиционни аюрведични лекарства:

  1. Арк ( Ark) – дестилати от билки. Пример: розова вода (Gulab ark)
  2. Асава (Asava) и Аришта ( Arishta) – естествено ферментирали билкови ликьори.
  3. Авалех (Avaleh) – сладка паста или мармалад от билки, смесени с нерафинирана захар, сладки сокове или билкова отвара.
  4. Басма ( Bhasma) – много фина прах, приготвена с изпичане на метали, минерали и други вещества на висока температура водещо до образуване на оксидни съединения.
  5. Чурнам ( Churnam) – смлени на прах изсушени билки. Прахът е пресят добре през финни сита и може да бъде смесен с други съставки според рецептите на Аюрведичните текстове.
  6. Гритам ( Ghritam) – лечебно пречистено краве масло, обогатено с билки.
  7. Гуггулу ( Guggulu) – таблетки, които са направени с основна съставка смола на дървото Commiphora mukul
  8. Кватам (Kwatham) – таблетки, които са направени от билкови отвари
  9. Кашаям ( Kashayam) – билкови отвари
  10. Пак (Pak) – гъста билкова паста
  11. Рас Расаян ( Ras Rasayan) – билкови минерални продукти
  12. Тайлам ( Thailam) – лечебни билкови олиа
  13. Вати ( Vati, Vatika) – таблетки, приготвени от билки или минерали или двете заедно.
  14. Гулика ( Gulika) – хапчета с форма на топчета, приготвени от билки или минерали или двете заедно

 

Как се променя храненето?

В зависимост от степента на нарушение на храносмилателния огън Агни се определят и промените в храненето. Според Аюрведа храненето не е важно, каква храна консумирате, а дали можете да я разградите и усвоите. След направената консултация с аюрведичния лекар ще получите:

  1. Часове за прием на хранене – закуска, междинно хранене, обяд, междинно хранене и вечеря
  2. В отделните хранения, какви храни да приемате
  3. Кои храни се препоръчват за свободна консумация, без ограничения
  4. Кои храни е добре да се приемат по-често и в по-големи количества
  5. Кои да се избягват или да се консумират рядко в минимални количества.

Както и в нашата медицина, така и аюрведа разделя храната на:

  1. Храна от животински произход – месо, риба, яйца, млечни продукти и прясно мляко
  2. Храна от растителен произход – плодове, зеленчуци, семена, ядки, варива.

При по-сериозни нарушения и слабост на храносмилателния огън Агни, по-голямата част от продуктите с животински произход се намаляват или спират като прием аз определен период от време, докато се възстанови силата на храносмилането. Възможно е да има ограничение и на някои от продуктите от растителен произход.

Друг тип съвети относно промяната в хранене се определят от шестте вкуса:

  1. Сладко
  2. Кисело
  3. Солено
  4. Горчиво
  5. Пикантно
  6. Стипчиво

Всяка една от енергиите Вата, Пита, Кафа се балансират от определени вкусове, в същото време може да се увеличат или намалят от други вкусове.

Случват се следните въздействия:

  • Храни със сладък вкус – намалява Вата и Пита, увеличава Кафа
  • Храни с кисел вкус – намалява Вата, увеличава Пита и Кафа
  • Храни със солен вкус – намалява Вата, увеличава Пита и Кафа
  • Храни с горчив вкус – увеличава Вата, намалява Пита и Кафа
  • Храни с пикантен вкус – Увеличава Вата и Пита, намалява Кафа
  • Храни със стипчив вкус – увеличава Вата, намалява Пита и Кафа

В зависимост от тези взаимодействия, аюрведичният лекар ще определи и промяната във вашето хранене.

Широ Абянгам терапия

Какво се наблюдава в оздравителния процес?

Водещата представа за Аюрведа е Здравето значи баланс на трите енергии Вата, Пита и Кафа. Когато те са в дисбаланс се появява усещането за тежест, болка, дискомфорт и множество нарушения на кондицията на организма. Появява се емоционална нестабилност, нарушения на психичното здраве – потиснатост, тъга, отчаяние.

По време на оздравителния процес всеки организъм минава през различни строго индивидуални усещания.  Забележете – за Аюрведа е водещо усещането!

Прехода от дисбаланс към баланс е свързан с подобряване на първо място на храносмилането. Тогава се наблюдава промяна в начина, по който храната преминава през храносмилателната система:

  • Усещане за лекота в областта на корема след прием на храна
  • Намаляване на напрежението от образуваните газове в тънките и дебелото черва
  • Регулиране на дефекацията – става редовна и се изпразва напълно дебелото черво.

Съдечносъдова система:

  • Подобрява се кръвообръщението
  • Студени длани и ходила се затоплят
  • Цвета на кожата се подобрява от блед към руменеещ
  • Сърдечния пулс се стабилизира
  • Кръвното налягане се нормализира.

Мускулна тъкан:

  • Силата се повишава
  • Усещането за издръжливост се подобрява
  • Двигателните реакции се подобряват

Опорнодвигателен апарат

  • Намаляват болките в ставите и тяхната подвижност се подобрява
  • Костната плътност се подобрява ако е намаляла

Нервна система

  • Проводимостта на нервните импулси се подобрява
  • На психично ниво започва да се усеща лекота, радост, щастие
  • Сетивните органи започват да работят по-добре – зрението се засилва, слуха се подобрява, вкуса става по-остър и силен, обонянието се засилва, тактилната чувствителност на кожата се подобрява.

Ендокринна система

  • Жлезите с вътрешна секреция започват да работят по-добре
  • Намалява хормоналния дисбаланс

Полова система

  • Женска полова система – регулира се месечния цикъл, намаляват или изчезват различни образования в матката и яйчниците. Симптомите на менопаузата намаляват или се забавя като проявление. Ако жената е в репродуктивна възраст, се повишава тази способност.
  • Мъжка полова система – подобрява се производството и качеството на сперматозоидите. Подобрява се либидото.

Като цяло в оздравителния процес може да се забележат подобрение на функциите на всички органи и системи.

Аюрведичната медицина е холистичен подход, който влияе цялостно на всички нива на съществуване на човешкия организъм. Като медицина съществуваща повече от 5000 години, тя носи огромен опит и знания за повлияване на човешкото здраве – неговата превенция и съответно лечение.

Методите и са изпитани с хилядолетия и нейната ефективност е многократно доказана. Аюрведичната медицина не подлежи на проверка, доказателство или експерименталност, точно това определя нейната висока стойност и значимост за човечеството.

НАПРАВЕТЕ РЕЗЕРВАЦИЯ