Аюрведа детокс

Аюрведа детокс

1.  Живейте така, че да се предпазвате от болестите, вместо да ги лекувате!

Много от заболяванията са резултат от натрупването на токсини в организма. Вредните вещества могат да бъдат приемани отвън или да се произвеждат вътре в тялото, като отпадъчен продукт от метаболизма.

Предотвратяването на неблагоприятното влияние на токсините върху нормалните функции на човешкото тяло е ключът към постигането на здравословен начин на живот и хранене.

Следването на предписанията на древната система за здраве Аюрведа дава отговор на въпроса как можете да поддържате баланса в своя организъм и да се предпазвате от болести.

2.  Ставайте с изгрева на слънцето!

Важно е денят Ви да започва с изгрева на слънцето.

Човешкото тяло има биологичен часовник, който работи в съответствие с енергиите във Вселената: енергията на слънцето, луната и другите планети.

Правилното храносмилане и метаболизмът на човека изискват енергия, която се влияе от слънчевата, затова поддържането ѝ в баланс е изключително важно. За целта е препоръчително да ставате от сън между 6:30 и 7:00 ч.

Изключение от това правило може да се направи за: деца, стари и болни хора, за работещи на нощни смени и бременни жени.

3.  Пийте „сутрешна“ вода!

Водата е основният градивен елемент в човешкото тяло, стоящ в основата на всички жизнени процеси – тя разтваря хранителните вещества, извежда отпадните продукти, осигурява обмяната на веществата и е среда, в която протичат всички биохимични реакции. Приемът на „сутрешна“ вода спомага за изчистване на тялото, както и за стимулиране на функциите на различните органи и системи, без да се оказва натиск върху тях.

4.  Добре е денят Ви да започва с прием на най-малко 500 мл и най-много 1 200 мл от животворната течност.

Температурата ѝ може да варира, но не трябва да бъде по-ниска от телесната, както и да надвишава 45 градуса.

Приемайте я на малки глътки, придържайки се към правилото, че по-скоро трябва да се „яде“, отколкото да се пие.

Във връзка с концепцията „Водата като храна“ в Аюрведа има няколко правила, които е препоръчително да следвате.

5.  Никога не пийте вода по време на хранене!

Приемът на вода по време на хранене възпрепятства правилния храносмилателен процес, тъй като нарушава киселинния баланс в стомаха, отговорен за разграждането и правилното усвояване на храната. Резултатът от неправилното храносмилане е образуването на множество биотоксини.

Следвайте правилото да пиете вода 1 час преди и 1 час след хранене.

Не пийте студена вода!

6.  Пийте водата, разделена на дози!

Никога не поемайте повече от 150 мл на един прием.

Изключение от това правило се допуска само в два случая: количеството на „сутрешната“ вода и на тази, която се приема 1 час след хранене.

Помнете, че водата е основна храна за тялото. Когато я приемате правилно, рискът от образуване на токсини и последващи здравословни оплаквания значително намалява.

7.   Пийте вода през целия ден!

Важно е да се пие вода в подходящо количество през целия ден.

Хранителен режим, който включва твърде много или твърде малко вода, е причина за появата на нарушения в отделителните функции на тялото, като уриниране, дефекация и изпотяване.

При здрав човек приеманото количество трябва да бъде съобразено с телесното тегло и сезона.

8.  Яжте редовно!

Ако храната, която приемате, включва повече термично обработени зеленчуци (печени, на пара, на скара, на фурна или варени) и растителни продукти, трябва да се храните по-често и в по-малки количества.

Ако в диетата Ви преобладава месото или богати на протеин продукти, храненето трябва да бъде на по-големи интервали, но в малко по-големи количества.

9.   Яжте по-малко!

Ако на закуска, обяд и вечеря поемате малки до умерени количества храна, ще поддържате правилен метаболизъм, при който тялото Ви не задържа токсини.

10.   Яжте в подходящото време!

Вечерята винаги трябва да бъде преди 20:00 ч.

Ако последното хранене за деня е преди този час, се подпомага правилното и навременно смилане на храната.

11.  Яжте „правилната“ храна!

Всяка храна оказва влияние върху функционирането на различните органи и системи. Ако е съобразена с нуждите на организма за поддържане и укрепване на нормалните физиологични функции, тя ще помогне за поддържането на баланса в тялото, както и обратното – „неправилната“ храна ще наруши този баланс, предизвиквайки редица проблеми.

Например сутрин, на закуска, не трябва да се консумира прясно мляко (изключение се прави за деца до 4-годишна възраст или много възрастни хора), а вечер е желателно да се избягва консумацията на плодове.

12.   Яжте готвена храна!

Препоръчителен е комбинираният хранителен режим, който включва както сурова, така и готвена храна.

Високата консумация на който и да било от двата вида храна води до нарушения в нормалното храносмилане.

Суровите зеленчуци предизвикват образуването на паразити в тялото, освен това изискват много енергия, за да бъдат преработени, което ги прави неподходяща храна по всяко време на годината.

Добър период за консумиране на сурови зеленчуци е лятото, а през зимата хранителният режим трябва да включва повече месо и млечни продукти.

13.  Комбинирайте правилно различните храни!

Не всички видове храна могат да се консумират едновременно.  Например комбинации от мляко и риба или прясно мляко и плодове са несъвместими и водят до образуване на токсини в тялото.

14.  Винаги яжте топла и прясна храна!

Винаги когато е възможно, трябва да се стремите да консумирате прясна и топла храна.  Топлата храна е източник на по-малко токсини, тъй като е лесна за храносмилане.

15.   Не променяйте често храната си!

Съвременният начин на живот ни дава възможност всеки ден да консумираме различен вид храна, което не е добра практика. За да функционира правилно, организмът се нуждае от спазване на определен ред, затова се въздържайте от чести и ненужни промени в избора си на храна.

16.  Внимавайте с алкохола!

Консумацията на алкохол е допустима само за здрави хора, като е препоръчително да бъде до 4 пъти седмично в умерени и приблизително еднакви количества.

Прекомерната употреба или злоупотребата с алкохол води до образуване на биотоксини, които предизвикват сериозни здравословни нарушения.

Приемът на алкохол е противопоказан за болни хора, тъй като може да доведе до увеличаване или обостряне на симптомите, както и до нежелани лекарствени реакции.

17.  Поддържайте тялото си чисто!

Редовното миене на зъбите, почистването на езика и тялото са едни от начините да поддържате тялото си без токсини.

18.  Правете редовно упражнения!

Двигателната активност спомага за изхвърляне на токсините и поддържане на тялото в добро здравословно и физическо състояние. Редовните упражнения стимулират нормалното функциониране на различните органи и системи, зареждат с енергия и тонизират.

Всеки човек трябва да прави физически упражнения, които са съобразени с индивидуалните му особености – сила и издръжливост, наличие/отсъствие на заболявания и т.н.

19.   Уважавайте естествените позиви на тялото!

В никакъв случай не бива да потискате естествените позиви, свързани с уриниране или дефекация, тъй като това може да доведе до задържане на токсините вътре в тялото Ви.

20.  Наспивайте се добре!

Сънят е времето, в което тялото има максимална възможност да изчисти всички видове токсини. Отделяйте достатъчно време за сън, за да позволите на своя организъм да се справи успешно с тази жизненоважна задача.

21.  Мислете положително!

Старайте се да бъдете отворени, състрадателни и разбиращи към другите хора – така ще поддържате „чисто“ своето съзнание. Преди да заспите, опитайте да успокоите ума си с добри мисли, така че на следващия ден да се събудите заредени с позитивна енергия, с „чист“ ум и чисто тяло.

 

СЪВЕТИ ЗА ИЗХВЪРЛЯНЕ НА ТОКСИНИ ОТ ТЯЛОТО

1.   Ден без вода

Можете да си изберете един ден от седмицата, в който изобщо да не пиете вода. Режим, който включва ден без вода, е много полезен както за намаляване на теглото, така и за подобряване на метаболизма, а също и за коригиране на множество нарушения, свързани с храносмилането и функциите на отделителната система.

2.   Редовни упражнения

Редовните физически упражнения, съобразени с индивидуалните Ви възможности и сила, ще спомогнат тялото Ви да изхвърли натрупаните токсини, стимулирайки и укрепвайки жизнените процеси, извършвани в него.

3.   Слънчеви бани

Слънчевите бани са един от начините за изгаряне на токсините в тялото.

Когато е възможно, трябва да използвате слънчевата енергия с цел детоксикация. Излагането на пряка слънчева светлина не трябва да надвишава 20 минути, за да се избегнат страничните ефекти от слънчевата радиация.

4.    Парна баня и суха сауна

Рутинната практика да се използва суха сауна или парна баня помага на тялото да изхвърля токсини през най-големия по своята площ орган – кожата.

5.  Слабителни чайове

Редовната употреба на слабителни чайове подпомага процеса на изчистване на тялото. Билковите чайове, съдържащи сена, трифала или рициново масло, поддържат дебелото черво чисто от токсини. Подходящо е да се използва и алое на кристали.

6.  Различни масажи

Различните видове масажи помагат да се поддържа добро кръвообращение и подпомагат процеса на изхвърляне на токсините.

7.   Дихателни упражнения

Дълбокото дишане е много добър метод за отваряне на енергийните канали в тялото, които са блокирани от токсини.  Ежедневното практикуване на дихателни упражнения благоприятства изчистването на системата.

 

ПОЛЕЗНИ ПРАКТИКИ, КОИТО ЩЕ ВИ ПОМОГНАТ ДА СЕ РАДВАТЕ НА ДЪЛЪГ И ПЪЛНОЦЕНЕН ЖИВОТ

1.   Пазете главата си!

Никога не мийте главата си с топла вода! Тъй като в тази част на тялото са разположени сетивните органи: очи, уши, нос и език, твърде топлата вода може да въздейства неблагоприятно върху нормалното им функциониране. Препоръчително е температурата на водата да бъде около 25 градуса.

2.  Използвайте натурална козметика!

Аюрведичната козметика е добър избор. Ако искате да се погрижите за здравето на очите си, препоръчваме Ви веднъж седмично да използвате „Аюрведична очна линия“, в състава на която е включен мед.  Тя помага както за извеждане на секретите от окото, така и за почистване на слъзните канали.

3.   Не гледайте директно към слънцето или към друг източник на ярка светлина!

Подобни практики вредят на зрението. Обърнете специално внимание на времето, което прекарвате пред компютъра, тъй като това може да доведе до сериозно увреждане на очите.

4.  Ограничете употребата на шампоани и сапуни!

Препоръчително е използването на сапун, душ гел или шампоан да бъде сведено до не повече от веднъж седмично. Постоянната употреба на сапуни отнема мазнините от кожата, което води до нейното увреждане. Принципно, топлата вода е достатъчна за почистване на кожата, ако не страдате от сериозни кожни проблеми.

5.   Правете гаргара (измиване на устата)!

Това е добра практика за почистване и детоксикация на гърлото и горната част на хранопровода, както и за поддържане на здрави венци. За целта може да се използва солена топла вода или специални билкови смеси, например Jethamada.

Гаргарата също така стимулира мозъка и помага за прочистване на стомаха, в случай че причини повръщане. Препоръчително е да се прилага веднъж седмично, когато е с лечебна цел.

6.   Масаж с олио, или аюрведична терапия Абянгам

Редовната практика да се прави Абянгам (терапия с различни видове олио) помага за поддържане на правилните функции на тялото и ума и доброто здравословно състояние.

7.   Не се къпете след ядене!

8.   Обличайте се добре!

Винаги се обличайте подходящо според сезона.

9.   Внимавайте със сезонните промени!

Бъдете гъвкави и адаптивни по отношение на сезонните и температурните промени. Това означава да се научите да съобразявате храненето и ежедневния си ритъм на живот с обективната динамика в заобикалящия Ви свят.

10.  Не спете през деня!

Никога не спете през деня, освен ако работният Ви ритъм (работа на нощни смени) или препоръка от специалист по конкретна причина не налагат това.

11.    Хранете се с нормално темпо – нито много бавно, нито много бързо!

Всяко от трите задължителни хранения за деня – закуска, обяд и вечеря – трябва да се помества в рамките на не повече от 48 минути. Не се задържайте около масата твърде дълго, за да не се изкушавате да поемате излишно количество храна.

12.   Не вземайте каквито и да било лекарства без предписание и указания от лекар или специалист!

13.   Уважавайте съветите на лекаря!

Следвайте внимателно инструкциите на лекаря. По време на консултация или преглед не спестявайте каквато и да било информация за себе си, която може да спомогне за поставяне на точната диагноза и последващо адекватно лечение.

14.   Проявявайте търпение и кураж във всяка житейска ситуация!

15.   Следвайте нравствените предписания (dharma)!

Опитвайте се да бъдете в помощ на другите. Проявявайте разбиране и уважение към различията, вместо да ги осъждате.