Аюрведа Хранене » Аюрведически хранителен режим

Аюрведически хранителен режим

Изключително важно е сутрин да се приема определено количество вода.
Първото хранене за деня трябва да бъде топла вода, като може да се изпие и непосредствено след ставане от сън.
Хората от телесен тип Пита трябва да пият вода с телесна температура (35 – 36 градуса), а тези от тип Вата или Кафа – 38 – 40 градуса. При наличие на проблеми с храносмилането температурата може да се повиши до 45 градуса.

Закуска

Закуската трябва да се приема преди 8:30 часа. Това е задължително хранене, което никога не бива да пропускате.
Закуската трябва да включва плодове, като чаят или кафето се приемат след това.

Обяд

Подходящото време за обяд е преди 13:30 часа. Това хранене трябва да включва всякакви видове месо и зеленчуци, млечни продукти, както и пикантни и кисели храни.
Обичайните продукти за обяд са месо, леща, ориз, боб. Сладките храни трябва да се приемат след обяда.

Следобедна закуска

Следобедната закуска се състои от печени ядки или сушени плодове и не бива да надвишава 100 г.

Вечеря

Вечерята трябва да приключи до 20:00 часа. Подходящи за последното хранене за деня са листните зеленчуци и супите, приготвени или подправени с растителни мазнини.

Чаят и останалите напитки винаги се приемат след хранене.

Аюрведичната диета не забранява каквато и да било храна, а предоставя информация за правилното съотношение, количеството и подходящото време на приемане.

По-долу са поместени няколко въпроса, отговорите на които ще Ви помогнат да прецените дали дадена храна е подходяща за Вас, или не.

  1. Когато погледнете дадена храна, това предизвиква ли дискомфорт на очите Ви?
  2. Мирише ли Ви неприятно храната?
  3. Има ли особен вкус?
  4. Предизвиква ли неприятно чувство след хранене?
  5. Чувствате ли тежест един час след хранене?
  6. Губите ли съзнание след прием на храна?
  7. Смущава ли съня Ви?
  8. Предизвиква ли запек или разстройство?

Ако отговорите на всички въпроси с „Не“, това означава, че храната, която консумирате, е подходяща за Вас и помага за поддържането на енергийния баланс на Вашия организъм.

Планирането на аюрведичния хранителен режим зависи също така от факторите „възраст“ и „сезон“.

Възраст 0 – 12 години

Хората в детска възраст трябва да се хранят, следвайки естествените нужди на своето тяло, като реагират на усещането за глад.

Възраст 12 – 60 години

Хората в този възрастов диапазон трябва да проявяват дисциплина по отношение на това кога и с какво да задоволят хранителните си нужди. Няма ограничение за приеманото количество храна.

60 и повече години

Възрастните хора трябва да започнат да ограничават количеството на приеманата храна,

Сезон

През зимата и пролетта може да се консумират повече храни, богати на протеини и мазнини, но не всеки ден, а през ден.
През лятото и есента количеството на храната, съдържаща протеини и мазнини, трябва да бъде по-малко и да се приема веднъж на две седмици.

НАПРАВЕТЕ РЕЗЕРВАЦИЯ