Как да направим силна храносмилателната система с аюрведа?

Как да направим силна храносмилателната система с аюрведа?
stomach-ayurveda

Представяне на Джатарагни („храносмилателен огън“): ключов елемент в поддържането на храносмилателната система

Според аюрведичната концепция за храносмилането Джатарагни, или „храносмилателният огън“ (Агни), разгражда храната, за да осигури храненето или подхранването, необходими за нормалното функциониране на тялото. Правилното функциониране на Джатарагни помага да се възстанови здравето, докато обратното инициира болестни процеси. Слабият храносмилателен огън произвежда метаболитни отпадъци и ако те не бъдат отстранени от системата в подходящото време, могат да се превърнат в токсини (Ама).

Храносмилателна система при Аюрведа

Ако искате да бъдете здрави, е важно да се грижите за своя храносмилателен огън (Агни) и по-добрата работа на храносмилателната система.  При добра храносмилателна способност, т.е. когато Агни е силен, се създават здрави тъкани, отпадъчните продукти се елиминират ефективно и се произвежда фин елемент, наречен Оджас (елемент, който е необходим за дълъг живот).

Оджас е санскритска дума, която означава сила и може да бъде дефинирана като най-вътрешната жизненоважна същност.  Според аюрведа Оджас е основа за чистота на възприятието, физическа сила и имунитет.

Аюрведа класифицира диетите според степента на твърдост на храната.  Има четири вида хранителни продукти, които консумираме в нашето ежедневие:

  • Течности или напитки – мляко, мътеница, сокове от плодове и зеленчуци (храна, която е по-подходяща за бебета, много стари, физически слаби или болни хора);
  • Храни, които са полутечни – конфитюри, сосове, желета (храна за деца);
  • Храни, които изискват дъвчене – напр. ориз (храна за възрастни, която изисква сила, за да се раздроби на по-малки късове);
  • Храни, които изискват сдъвкване – напр. индийски хляб (храна за стари хора, които използват своята енергия, за да сдъвчат хапката).

Храните могат да се класифицират и според своя вкус –  има шест вида вкус:

  • сладък
  • кисел
  • солен
  • пикантен
  • лютив
  • горчив.

8 ПРЕПОРЪКИ ЗА ПОДСИЛВАНЕ НА ХРАНОСМИЛАТЕЛНАТА СИСТЕМА

Пракрути

Всяко хранително вещество има собствена природа или характеристики.
Аюрведа препоръчва да се прави проверка на характеристиките на храната, тъй като е важно те да отговарят на текущото състояние на храносмилателната система и нивото на физическа активност.

Човек с лошо храносмилане (слаб храносмилателен огън), консумирайки повече червено месо, предизвиква усилена работа на храносмилателната система. Червеното месо е тежко (нуждае се от повече енергия и сила) за храносмилане.

Хора с висока двигателна активност и добър храносмилателен огън (Агни) се нуждаят от богата на хранителни вещества храна, а постенето не се препоръчва.

Карана (методи на обработка/готвене на храната)

Начинът, по който готвим храната, може да промени нейните характеристики. Печенето или приготвянето на пара я прави лека за храносмилане, докато дълбокото пържене има обратния ефект.

Например изварата провокира дисбаланс в енергията Кафа (и причинява проблеми, като синузит и отоци), но когато чрез процес на разбиване се превърне в мътеница, става лесна за храносмилане.

Различните методи на готвене могат да направят храната лесна или трудна за храносмилане, затова е важно да се познават.

Самиога (комбиниране на храните)

Пчелният мед и пречистеното краве масло гий са много здравословни, ако се консумират самостоятелно, но ако се приемат заедно и в равни количества, могат да бъдат вредни за тялото.  Затова е от особена важност да се познава науката за съчетаване на храните, за да се подсилят онези качества, които помагат на храносмилането.

Аюрведа твърди, че повечето кожни заболявания се дължат на консумацията на несъвместими храни, например смесване на кисели плодове и мляко.
Несъвместимите храни се наричат Вируддха Аахар, които са отговорни за натрупването на токсини.

Раши (количество)

За по-добро храносмилане се препоръчва твърдите храни, които приемаме, да заемат половината от капацитета на стомаха (максимум 500 г), а останалата половина да бъде разделена на две равни части: една да бъде „запазена“ за течности (максимум 250 мл), а другата да остане празна, за да има място за въздух.

Хората от биологичен тип Пита се нуждаят от по-голямо количество храна, тъй като имат висока базова метаболитна скорост (BMR) в сравнение с тези от биотип Кафа.

Деш (местоживеене)

Науката за храната в аюрведа препоръчва храната да бъде съобразена с биологичния тип на човека и мястото, което обитава.  Пустините (т.нар. Джангал деш, като Саудитска Арабия и Африка) са сухи и горещи места, така че хората, живеещи в тези райони (особено с доминиращ биотип Вата), следва да избягват сухи и стипчиви храни, които имат свойството да увеличават Вата.

Ако човек живее в Ануп деш (т.е. земя, богата на вода, със студен и влажен климат, като България, Швеция, Германия и други европейски държави), по-добре е да избягва много мазни храни, които може да влошат Кафа.

Кала (време на хранене)

  • Яжте само когато се почувствате гладни.
  • Храненето не бива да се превръща в навик.
  • Хората от биологичен тип Пита трябва да избягват горещи и лютиви храни, особено през лятото, и трябва да се хранят по-редовно.
  • Храната трябва да се променя в зависимост от възрастта на човека, времето от деня и годишния сезон – например в старческа възраст консумирането на суха храна (сандвичи, сурово-сушени меса, сурови ядки) и много лека храна (като пуканки и студени напитки) ще увеличат допълнително Вата, тъй като тази енергия е доминираща в тази възраст – т.е. ще повлияят на храносмилането и ще го направят по-слабо.

Апайог Самста (правила на хранене)

Аюрведичните правила на хранене помагат да се постигне съзнателно и предпазливо хранене, което води до подобряване на храносмилането и пълноценно усвояване на поетата храна.

Оздравителна процедура | Ayurveda Bansko

Прясно приготвената и топла храна е по-лесна за храносмилане, тъй като стимулира храносмилателния огън (Агни).  Претоплянето на храната (например ако е приготвена предишния ден) нарушава нейния вкус и забавя храносмилането.

Правилното използване на естествени мазнини, като растително олио и пречистено краве масло гий, е много важно, тъй като те смазват храносмилателния канал и коремните органи и увеличават тяхната сила. Хранителните продукти, преминали термична обработка на дълбоко пържене, трябва да се избягват, освен ако няма специално предписание за тях.

Количеството на приеманата храна зависи от нейните свойства. Тежки храни (които изискват повече време, за да бъдат смлени, напр. червено месо, извара, сладкиши) трябва да се консумират в умерени количества.

Трябва да се храните само ако храната от предишното хранене е добре усвоена, което означава: когато се чувствате гладни.  Това осигурява на тялото нужното време да елиминира отпадъците, за да се подготви за следващото хранене.

Консултирайте се със своя аюрведичен специалист и научете повече за науката за съчетаване на храните (комбинацията от плодове и мляко е вкусна, но влияе зле на храносмилането и е една от причините за различни кожни болести, като левкодерма (ветилиго).

Добре е да се поддържа добра хигиена и приятна атмосфера около мястото за хранене. Твърде бързото поглъщане на храната, дори да е подходящата, няма да осигури правилно захранване на тялото и може да доведе до увеличаване на токсините.  Затова за по-добро храносмилане се препоръчва всяка хапка да се дъвче 32 пъти.

От своя страна твърде бавното хранене също не е препоръчително – така сме склонни да поемем по-голямо от необходимото количество храна, което може да затрудни и забави храносмилането.

Деловите или личните срещи по време на обяд може да пестят време, но в никакъв случай не помагат на храносмилането, тъй като разсейват вниманието ни.

Храненето трябва да бъде внимателен и осъзнат процес, за да изпълни своята функция.

Апайокта (специфика на човека, който се храни)

Хранителните продукти, избрани в съответствие с Вашата телесна конституция, ще Ви помогнат за правилното храносмилане и за поддържане на баланс в живота (Сантулан).

Човек от биотип Вата, който приема много суха, горчива, лека и студена храна, в крайна сметка ще влоши Вата, което от своя страна ще доведе до дисбаланс. Човек може да консумира храни с всякакъв вкус, но количеството трябва да бъде съобразено с индивидуалната конституция.

Аахар Паринамкар Бхава (трансформация на храните)

Важно е аюрведичните правила за хранене да се прилагат към методите на обработка/готвене на храната, тъй като те влияят върху функциите на храносмилателния тракт.

  • Топлина – Правилно сготвената храна става лесна за храносмилане, за разлика от претопляната или студената. Правилното секретиране на храносмилателни сокове осигурява нужната топлина за храносмилателния процес.
  • Стимулиране с подправки – Добавянето на индийски подправки, като кимион, хинг, синап, осигуряват подходяща стимулация, която трябва да се създаде в храносмилателния тракт, за да ускори работата на червата. Газовете, произведени по време на храносмилането на индийски подправки, осигуряват стимулация за смесване и придвижване на храната.
  • Кледа (влага) – Влажността вътре в органите на храносмилателната система дава възможност на храната да омекне и помага за разделяне на хранителните частици. Това означава, че с храната следва да се консумират подходящи напитки, например мътеница, мляко, плодови сокове, различни видове алкохол.
  • Снеха – В процеса на храносмилане храната преминава през червата. За да се извърши това движение, е необходимо смазване, което предотвратява триенето и влошаването на състоянието на храносмилателната система. Следователно, за да поддържате мекотата вътре в тялото, е необходимо към храната да се добавят есенциални мазнини. За хора от енергийни типове Вата и Кафа се препоръчва олио, а за тези от тип Пита по-добрата възможност е пречистено масло гий.
  • Кала – За завършване на процеса на храносмилане се изисква определено време. Вредни навици, като преяждане, недохранване, прием на неподходящи храни или по-често от необходимото хранене, причиняват различни смущения и повлияват на продължителността на храносмилателния процес, като той или се забавя, или се ускорява прекомерно.

    И в двата случая храната не се смила добре, което води до различни проблеми – синдром на раздразненото черво, запек, хиперацидност и т.н. Поддържането на постоянен ритъм на хранене – закуска, обяд и вечеря (т.е. когато сме наистина гладни), и осигуряването на необходимото време за всяка стъпка от процеса на разграждане на хранителните вещества е изключително важно.
  • Самайога/Сантулан (баланс) – За правилно храносмилане е необходимо балансиране на предходните пет фактора. Спазването на едни и избягването на други правила със сигурност няма да направи храносмилателната система по-силна – балансът е много важен.

Можем да разберем цялата идея чрез един прост пример от всекидневния живот – приготвянето на ориз. Когато приготвяте ориз и го държите на огъня дълго време, той ще се превари (храносмилането се нарушава), а ако водата е по-малко (Снеха), ще загори и няма да се сготви. По подобен начин се изисква постигането на баланс между всички гореизброени компоненти, които се отнасят до количеството и качеството на храната, която консумираме.

Здравето е пряко свързано със и зависи от храносмилателния огън (Агни). Съзнателното спазване на изброените правила не е тежест, а лесен път, за да бъдете в добра форма и/или да преборите което и да било хронично заболяване.

ХАРЕСАХТЕ СТАТИЯТА? СПОДЕЛЕТЕ Я С ВАШИТЕ ПРИЯТЕЛИ!
← прочетете и тези статии →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


CAPTCHA Image
Reload Image

© 2014-2019 Лъки Банско – Хотел в Банско на 2015 г. Всички права запазени.