• En
  • BG
  • Ru
  • De
  • Fr

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

Как да заемем перфектната Шавасана поза?
How to take the perfect Shavasana pose?

Какво представлява Шавасана?

Шавасана е поза, която може да ви помогне да постигнете баланс едновременно на дишането, тялото и ума cи и ще допринесе да влезете в състояние на благоденствен покой. На санскритски думата Шавасана се превежда, като „трупна поза“. Tя е създадена от две части: „сава“, което означава труп, а „асана“ поза.

В книгата „Ключовите пози на йога“ авторът ѝ Рей Лонг споменава, че трупната поза означава края на йогийския цикъл. Типичният цикъл се състои от:

  • загряване на тялото чрез асана
  • активиране на парасимпатиковата нервна система чрез работа с дишането
  • охлаждане на тялото с дълбока, балансираща релаксация – Шавасана

 

Ние вършим невероятна работа върху тялото и дишането си с асана и пранаяма по време на йога, но трябва да помним, че Шавасана е тренировката на ума. Тази поза е стимулация за ума.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

Шавасана е това, което отделя йогата от другите форми на физически упражнения покой, баланс и дълбока релаксация. Както след бягане или плуване отделяте време да си поемете дъх, преди да преминете към други занимания, така йога отделя време, за да може тялото и съзнанието да се възстановят напълно с позата Шавасана.

Тя ни позволява да освободим физическия стрес и млечната киселина, натрупани по време на правенето на другите асани. Шавасана позволява да се отпуснем, което е истинската йога.

 

Полезни съвети за спокойна и подмладяваща практика Шавасана:

Създайте подходяща атмосфера

Животът ни е изпълнен със шум, а умът ни – с хаотични мисли. Позата Шавасана ни предлага уникална възможност да се потопим в тишината и спокойствието на вътрешния ни свят. Въпреки че определена музика може да изглежда подходяща за практиката Шавасана, това все пак е сензорна стимулация и е добре да се избягва.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

Дайте си почивка на ушите. Ако е възможно, затъмнете помещението, в което практикувате, или, ако е възможно, сложете си копринени възглавници за очи, за да изолирате светлината, без да правите помещението прекалено тъмно.

 

Защо се препоръчва това?

Тези, които са нови в йогата, вероятно ще отхвърлят значението на позата Шавасана и няма да я направят, още повече, че е последна. Но тя е особено важна, защото точно тя подмладява тялото и отпуска ума. Трябва да сте напълно неподвижни. Колкото по-дълбоко се отпуснате, толкова повече полза ще имате от позата.

 

Пoлзи от практикуване на позата Шавасана:

Тази поза е една от най-важните в йога и има многобройни предимства, които не са за пренебрегване и затова е добре да се знаят.

  • Привежда тялото в медитативно състояние – тялото се отпуска и преминава в дълбоко медитативно състояние, което от своя страна помага за възстановяване на клетките и тъканите и освобождава стреса от тялото и съзнанието.
  • Отпуска и успокоява тялото и съзнанието – позата Шавасана е чудесен буфер между предишните упражнения в йога сесията и ежедневните ви задължения.
  • Намалява кръвното налягане и тревожността – тъй като тялото ви се успокоява, кръвното ви налягане също спада и това помага да отпуснете сърцето си. В резултат на това вземате под контрол тревожността и емоциите си.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

  • Подобрява концентрацията и паметта – директният ефект от медитацията е фокусирането и концентрацията. Докато се фокусирате върху всяка област на тялото си, когато сте в поза Шавасана, умът ви автоматично подобрява концентрацията и паметта ви
  • Увеличава нивата на енергия – позата Шавасана е най-бързият и безопасен начин да получите необходимата енергия незабавно. 10-минутната почивка предава на тялото ви енергичен приток.

 

Ясни и прости напътствия за позата Шавасана

  • Легнете по гръб.
  • Поставете краката си по протежение на постелката и ги оставете да се отпуснат встрани.
  • Отпуснете ръцете си на няколко сантиметра от тялото си с дланите обърнати нагоре.
  • Насочете брадичката си на сантиметър към гърдите, за да удължите задната част на врата.
  • Затворете очи.
  • Направете една окончателна корекция, за да ви е напълно удобно
  • Дишайте естествено.

 

Напътствия за релаксация:

Преди да започнете същинската релаксация, отпуснете цялото си тяло и го поставете, заедно с ума, в пълен покой.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

  • Отпуснете мускулите на цялото си тялото.
  • Оставете тялото да „потъне“ в пода.
  • Отпуснете дясното си ходило.
  • Отпуснете десния крак, от пръстите до бедрата.
  • Отпуснете си дясната ръка.
  • Отпуснете дясната ръка от пръстите до рамото.
    (След това повторете същото за лявата страна.)
  • Отпуснете корема си.
  • Отпуснете гърдите си.
  • Отпуснете раменете си.
  • Отпуснете лицето си.
  • Отпуснете цялото тяло.
  • Отпуснете се психически.
  • Отпуснете се емоционално.
  • Цялото ви тяло е сега напълно отпуснато и в блажен покой.

 

Оставете интервал от около 10-20 секунди, преди да преминете към релаксация на следващата част от тялото си.

Може, също така, да разширите тези насоки, като използвате подхода на йога „нидра“ стил, като давате сигнал за отпускане на фините зони в тялото си, на вътрешните си органи, като сърцето, ушите и скалпа. След това си дайте достатъчно време да починете в тишина, за да може да си създадате собствено изживяване, намирайки се в позата Шавасана. Дайте си между 10-15 минути за възстановяване.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

Как правилно да излезете от позата Шавасана?

Когато дойде моментът, трябва внимателно да излезте от позата. Кажете си следното:

„Сега започвам да излизам от позата.
Много бавно и нежно започвам да правя малки движения с пръстите на ръцете и краката си.
Поемам дълбоко въздух, чак до корема.
Поставям ръце си над главата и дълго и хубаво се протягам, от пръстите на ръцете до върховете на пръстите на краката.“

 

Важно за правилното излизане от позата Шавасана

При завършване на позата трябва да се изтъркаляте на дясната си страна в позата на ембриона, опирайки главата си в сгъвката на дясната си ръка. След това се изправете до седнало положение, без да отваряте очи. Изчакайте още малко и се насладете на тъмнината зад клепачите ви.

Тук може да приключите сесията с пеене „ом“, мантра или да благодарите за преживяването. Ще се „събудите“ далеч по-свежи и позитивни, готови да продължите деня си.

Позата Шавасана ви помага да съберете цялата йога сесия в последен съзнателен акт на релаксация на ума, емоциите и тялото си. Тази поза е възстановителна, помагаща ви да задържите ползите, които сте получили, и да продължите напред с йогийската си практика и за в бъдеще.

 

Още няколко подробности за правилното излизане от позата Шавасана

Преходите от поза в поза често се пренебрегват от практиващите йога. Хората са склонни да се втурват в практика, забравяйки да отделят време за влизане и излизане от позите. Именно по време на тези бързи преходи практикуващите могат да се наранят по невнимание.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

В преходите или паузите учим най-много за йогата. Тези паузи създават време за отразяване и отчитане на ефекта от всяка поза. Това е една от причините да се прави пауза, преди да се пристъпи към последната поза – Шавасана.

Да останеш свръзан със спокойствието и фокуса на дълбоката релаксация на позата Шавасана е много по-лесно, ако не излезете от нея внезапно. Отделете време, за да останете с това подмладяващо усещане за спокойствие и релакс, докато бавно правите пауза по пътя обратно към „нормалния“ живот. Това е истинската йога – пренасяне на опита от постелката в останалата част на живота ви.

Причината да се излиза от позата Шавасана от дясната страна е, че сме далеч от сърцето. Не, че има нещо магическо в това, въпреки че по принцип е добре да се придържаме към тази практика.

Защо се придържаме към практиката да се изтъркаляме на дясната страна след приключване на позата Шавасана?

  • Физиологично: Сърцето е от лявата страна на тялото ви. Когато се притъркаляте на дясната страна, сърцето ви остава отворено и без натиск. Сърцето ви също остава над органите от дясната ви страна, приемайки минимална тежест върху себе си. Това означава по-малко напражение след последната в йога сесията поза Шавасана. Паузата в дясната страна позволява на вашето естествено кръвно налягане да достигне до потенциалната си хомеостаза.

Как да заемем перфектната Шавасана поза?

  • Енергийни канали: Претъркалянето на дясната страна поддържа вашия „ida nadi“(един от основните канали на „прана“, което означава „жизнена сила“, съответстваща на охлаждащата енергия) активен и помага да поддържате спокойствие на тялото си, докато се изправите в седнало положение. Лявата страна на тялото е вашата „yin“ страна. Лежането на дясната страна позволява да продължите да дишате през лявата си ноздра и да продължите релаксиращите ефекти на последната поза Шавасана.
  • Духовно и ритуално: В Индия се счита за благоприятно да влезете в свято място с десния крак. В много части на света се поздравяваме, като протягаме десните си ръце. Дясната страна представлява Изток, като изгряващото слънце символизира искането на благословия от Създателя и блаженство за напред.

В сегашният напрегнат свят все повече и повече хора осъзнават дълбоката нужда да останат насаме със себе си. Но не в изолация, каквато е реалността ни в последно време, а далеч от натрапения ни шум. Макар някой да е под формата на музика, той все пак е дълбоко увреждащ за нервната ни система. Медитация, йога и повече време сред природата и ходене боси ще ни върне усещането за благополучие и спокойствие и ще ни приземи.

ХАРЕСАХТЕ СТАТИЯТА? СПОДЕЛЕТЕ Я С ВАШИТЕ ПРИЯТЕЛИ!
← прочетете и тези статии →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


CAPTCHA Image
Reload Image

пелени за бебепелени за бебе

© 2014-2020 Лъки Банско – Хотел в Банско на 2015 г. Всички права запазени.