• En
  • BG
  • Ru
  • De
  • Fr

Аюрведа през лятото

Аюрведа през лятото
Ayurveda in summer

Лятото, като всеки един сезон, пристига със своя отделна индивидуалност. В зависимост от вашата конституция, лятото може да повиши вътрешното ви чувство за хармония или да влоши някоя от вродените ви тенденции. Например, човек, който предпочита хладен климат, може да обича зимата и ще му е по-топлo до такава степен, че може да cе почувства дискомфортно с увеличаването на летните горещини.

От друга страна, някой с хронично студени ръце и крака, който никога не може да се стопли през зимните месеци, ще почувства точно обратното: дългите студени зими ще бъдат предизвикателство за него и ще му харесват повече топлината на лятото.

Един от основните принципи на Аюрведа е, че нашите навици, рутина и избор на диета трябва да са адаптирани към сезоните. Можем да поддържаме добро състояние на равновесие през цялата година, като полагаме съзнателно усилие да живеем в хармония с циклите на природата и редовно да коригираме начина си на живот и навици, за да се съобразим с пристигането на всеки нов сезон. Въпреки че тази идея в началото може да изглежда обезсърчаваща, много хора откриват, че препоръчителните сезонни корекции идват съвсем естествено и че няколко прости промени могат чувствително да повишат здравето и жизнеността на човек.

Аюрведа през лятото

Ако познавате природата си, може да предприемете още адекватните стъпки, за да хармонизирате вътрешния си баланс с променящия се характер на сезоните.

 

Лятото – сезон на пита доша, начин на живот и общи съвети

Лятното време е наситено с жизнена енергия и на повечето хора им е по-лесно да стават рано сутрин по това време на годината. Това е естествен и благоприятен ритъм, който трябва да практикувате, ако все още не сте го направили. Ранната сутрин е и най-доброто време за упражнения. Преди да се изкъпете, масажирайте кожата си c успокояващо масло, подходящо за пита доша в летния сезон, като кокосово или слънчогледово масло.

Това ще успокои нервната ви система и ще охлади тялото ви.Етерично масло от жасмин или кхиса добри аромати за лятото. Не пропускайте да им се насладите. Те имат успокояващи, охлаждащи и освежаващи свойства за ума.

Аюрведа през лятото

Обличането в леки, дишащи дрехи, направени от памук, лен или коприна в благоприятстващи охлаждащи цветове като бяло, сиво, синьо, лилаво, жълто и зелено, ще ви помогнат да се предпазите от интензивната жега. Лятото е идеално за прекарване на време сред природата, но когато сте навън, носете шапка с широка периферия и слънчеви очила. В особено в горещите дни често има следобедно затишие на енергията и е възможно да откриете, че една кратка дрямка ще ви се отрази добре.

Вечер, преди лягане, измийте и подсушете краката си и ги масажирайте с бадемово масло, за да заземите енергията си и да намалите топлината. Най-добре е да си лягате не по-късно от 10 или 11 ч., за да избегнете прекалено стимулиран ум. Също така, имайте предвид, че сексуалната активност в излишък може да раздразни пита доша и да изчерпи енергията ви, така че култивирайте умереност в този аспект от живота си, особено през летните месеци.

Аюрведа през лятото

Вашият основен фокус през летните месеци трябва да бъде върху поддържане на балансирана пита доша, като оставате на хладно и не сте заети с прекалено интензивни дейности. Трябва да намерите време за релаксация и заземаване на енергията си. Може също да ви е полезно да се научите да разпознавате ранните признаци на пита дисбаланс, така че да може да предприемете стъпки за бързо справяне с тях, ако възникнат.

 

Пита доша – упражнения подходящи за летния сезон

Лятото може да мотивира подобрена физическа активност и като цяло е страхотен сезон за по-голяма активност, при условие че тренирате в подходящо време и с подходяща за вас интензивност. Много загряващи упражнения по това време на годината е най-добре да се избягват през най-горещите части на деня, особено от 10:00 до 16:00 часа.

Спортувайте рано сутрин, когато времето е свежо и прохладно. Също така е важно упражненията да не са прекалено физически ангажиращи и интензивни. В идеалния случай, упражнявайте се с около 50-70% от капацитета си, дишайки през носа през цялото време, ако е възможно. След тренировка сложете капка розово масло на мястото на третото си око, гърлото и пъпа, за да помогнете на тялото да се успокои.

Аюрведа през лятото

 

Пита доша – йога упражнения, подходящи за летния сезон

Пита е огнена и интензивна и особено активна през лятото, но може да я балансирате, като просто коригирате йога практиката си, за да успокоите евентуален дисбаланс. Позволете на рутината да ви ръководи към спокойни дейности: движете се плавно и грациозно, като поддържате дишането си стабилно. Практикувайте спокойно вътрешно съзнание и не правете действия, които имат нужда от големи мускулни усилия. Съсредоточете се върху създаването на усещане за заземеност и баланс в тялото и ума.

Тъй като слънчевият сплит е склонен да задържа топлина, практикувайте асани (йога пози), които масажират, укрепват и разтягат коремната ви област. Винаги приключвайте йога практиката си с няколко минути в поза Шавасана, за да заземите енергията си и да приемете ползите от практикуването ѝ.

 

Пита доша – подходяща диета за летния сезон

През лятото телата ни естествено жадуват за леки храни и малки ястия, които са лесни за смилане, тъй като храносмилателният огън, който е силен източник на вътрешна топлина, се разпръсква, за да ни помогне да се охладим в жегата.

Лятото е време за сладки, горчиви и стипчиви вкусове и да се наслаждите на прохладни, течни, дори леко мазни храни. Това е най-доброто време на годината да се насладите на пресни плодове и салати. Освен това е чудесно време да се отдадете на сладки млечни продукти, като мляко, масло, топено масло, извара, прясно домашно кисело мляко и дори сладолед в случай, разбира се, че ядете животински продукти. Всички нерафинирани подсладители, с изключение на мед и меласа (маджун), са охлаждащи и могат да се ползват умерено през летните месеци.

Аюрведа през лятото

По въпроса кои напитки са най-подходящи за справяне с топлината, насочете се към хладка или със стайна температура вода, с мента или лайм и малко захар, ако желаете. Пийте охлаждащи билкови чайове като мента, сладък корен, копър или роза, но и бира от време на време няма да ви навреди. Но задължително избягвайте ледените напитки, защото те нарушават храносмилателния баланс и създават токсини в тялото.

Препоръчително е през летните дни да се избягват неузрели плодове, отлежали сирена и зеленчуци и подправки като моркови, цвекло, репички, лук, чесън и джинджифил. Опитайте се да избягвате изключително пикантни храни, като лют червен пипер. Също така, имайте предвид, че суровите зеленчуци ще се усвоят по-добре, ако се ядат на обяд, а не на вечеря.

Билки. Има многобройни билки, които поддържат здравословната функция на пита доша и са особено полезни през летния сезон. Сред тях са: Амалаки, Брахми, Куркумс, Бхумямалаки, Гудучи, Нийм и Шатавари.

Аюрведа през лятото

 

Използвайте шестте вкуса при всяко хранене

Аюрведа разпознава шест различни вкуса:сладко, кисело, солено, горчиво, остро и меко. Всеки плод, зеленчук, зърно, ядки и др. имат определен вкус или комбинация от няколко и трябва да приемате баланс от вкусовете при всяко хранене. Това е защото всеки вкус има специфична връзка с една от дошите.

  • Сладко: въглехидрати и естествени захари
  • Кисело: кисели плодове/зеленчуци и ферментирали храни (пробиотици)
  • Солено: соли (които съдържат ключови минерали)
  • Люто: пикантни храни (възпламеняват храносмилането)
  • Горчиво: тъмнозелени листни зеленчуци и билки (антисептични и детоксикиращи качества)
  • Меко: бобови растения и зърнени продукти

 

Включването на всеки от тези вкусове във всяко ваше хранене не само балансира трите доши, но също така гарантира, че ще получите всички хранителни вещества, от които телата ви имат нужда. Биологично погледнато има идеален смисъл, защото всеки вкус представя различни химикали, от които телата ни имат нужда.

Лесно е да се ядат нездравословни неща, особено когато животът ни е натоварен, тъй като повечето от тези храни са или много лесни за приготвяне или се намират готови за ядене. Но в тези „лесни“ храни липсват много от нужните хранителни вещества, които бихме могли да получаваме от пълноценните храни. Освен това, добавянето на подправки, билки и лимонов сок прави ястията много по-вкусни и здравословни.

Аюрведа през лятото

Но не се фокусирайте само върху това, което ядете, а също и как го ядете.

Очевидно това, което консумираме, играе голяма роля в баланса на тялото и ума през летния сезон и затова е добре да ядем широка гама от питателни храни, като същевременно избягваме онези, които разстройват нашата система. Но начинът, по който се храним, е също толкова важен, колкото и какво ядем. Коригиране на храносмилателните проблеми може да бъде толкова просто, колкото да се уверите, че стойката ви е изправена, а коремът ви е стегнат.

Аюрведическата наукаказва, че храносмилателни проблеми възникват, когато храносмилателният огън (наречен Агни в аюрведа) е слаб, така че запалването му преди хранене е от голямо значение за правилното храносмилане. Добавянето на подправки като кимион или куркума към храната ще подпомогне храносмилането ви.

Също така, може да добавите около една чаена лъжичка пресен джинджифил с няколко капки сок от лайм към ястието преди хранене. Това ще помогне за производството на необходимото количество храносмилателни ензими.

Аюрведа взема правилното храносмилане много на сериозно, тъй като вярва, че това е единственият начин, по който телата ни усвояват нужните хранителни вещества, карайки ни да се чувстваме добре. Хранете се по-бавно и пийте чай от джинджифил всеки ден, за да поддържате храносмилателната си система в добро здраве и баланс, особено през горещите летни дни.

ХАРЕСАХТЕ СТАТИЯТА? СПОДЕЛЕТЕ Я С ВАШИТЕ ПРИЯТЕЛИ!
← прочетете и тези статии →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


CAPTCHA Image
Reload Image

столчета за коластолчета за кола

© 2014-2020 Лъки Банско – Хотел в Банско на 2015 г. Всички права запазени.